Uczniowie bez smartfonów a wyniki w nauce:
związek, który warto zgłębić
W dobie wszechobecnej technologii, smartfony stały się nieodłącznym elementem życia codziennego, w tym także szkolnego. Choć urządzenia te oferują wiele korzyści, jak dostęp do informacji czy aplikacji do nauki, coraz więcej badań wskazuje, że uczniowie, którzy nie korzystają z telefonów w czasie zajęć lekcyjnych, osiągają lepsze wyniki w nauce.
Kolejne kraje na całym świecie takie jak Francja, Anglia, Włochy, lub chociażby Chiny – kraj szeroko rozwinięty pod względem informatyzacji i dostępu do najnowocześniejszych osiągnięć z dziedziny techniki, w tym do nowoczesnych smartfonów i aplikacji, wprowadzają zakazy korzystania
z telefonów komórkowych w szkołach. W Polsce w tej sprawie eksperci Instytutu Spraw Obywatelskich wystosowali do ministrów edukacji i cyfryzacji pismo z apelem, podnosząc kwestię, że nieograniczony dostęp do internetu i telefonu niekorzystnie wpływa na rozwój dzieci i młodzieży.
Dlaczego tak się dzieje?
Rozproszenie uwagi
Smartfony to źródło licznych powiadomień, które mogą skutecznie zakłócić proces uczenia się. W momencie, gdy uczniowie odbierają lub sprawdzają wiadomości, ich koncentracja jest znacznie obniżona.
Badania pokazują, że nawet krótkie, kilkusekundowe oderwanie uwagi w trakcie lekcji może prowadzić do gorszego przyswajania informacji.
Uczniowie, którzy decydują się nie korzystać z telefonów, mają większe szanse na skupienie się na wykładzie i zrozumienie omawianego materiału.
Lepsze wyniki w testach
Różne badania akademickie wykazały, że uczniowie, którzy ograniczają użycie telefonów w szkole, uzyskują lepsze wyniki w testach i egzaminach. W jednym z badań przeprowadzonych na uczniach szkół średnich, stwierdzono, że uczniowie, którzy nie korzystali z telefonów, osiągnęli średnio o 20% lepsze wyniki w testach z matematyki i przedmiotów ścisłych.
Ograniczenie rozproszenia uwagi oraz skuteczniejsze przyswajanie wiedzy w trakcie zajęć są kluczowymi czynnikami, które przyczyniają się do tych wyników.
Rozwój umiejętności interpersonalnych
Współczesna młodzież spędza ogromną ilość czasu na komunikacji przez telefon. Uczniowie w szkołach, które nie regulują kwestii korzystania ze smartfonów, więcej czasu poświęcają wejściu na kolejny poziom ulubionej gry, niż rozmowie z kolegami i koleżankami.
Kiedy uczniowie decydują się na odłożenie smartfonów, mają okazję do budowania relacji z rówieśnikami, rozwijania umiejętności społecznych oraz pracy w grupach. Te umiejętności są niezwykle ważne nie tylko w kontekście szkoły, ale także późniejszego życia zawodowego, ponieważ dają dziecku poczucie przynależności do grupy, uczą poruszania się w jej obrębie, radzenia sobie z najróżniejszymi sytuacjami, jakie generowane są kontaktami z drugim człowiekiem. Uczniowie, którzy angażują się w interakcje podczas lekcji, mają szansę na lepsze zrozumienie zagadnień oraz rozwijanie krytycznego myślenia.
Zdrowie psychiczne i emocjonalne
Korzystanie z telefonów w trakcie zajęć lekcyjnych może być również źródłem stresu i lęku. Uczniowie mogą czuć presję, aby nieustannie sprawdzać media społecznościowe lub reagować błyskawicznie na wiadomości.
Ograniczenie użycia telefonów sprzyja zdrowiu psychicznemu uczniów, pozwalając im skupić się na nauce i czerpać radość z interakcji z nauczycielami oraz rówieśnikami. W dłuższej perspektywie, może to prowadzić do większej satysfakcji z procesu nauczania oraz lepszych wyników w szkole.
Prywatna szkoła a telefony
W Liceum Ogólnokształcącym Dialogu Kultur Etz Chaim we Wrocławiu, prywatnej szkole prowadzonej przez Fundację Dialogu Kultur Etz Chaim kwestia telefonów komórkowych została rozwiązana już kilka lat temu, kiedy nie mówiło się jeszcze szeroko o niekorzystnym wpływie smartfonów na rozwój dzieci i młodzieży. Dziś, kiedy kolejne szkoły pochylają się nad tym problemem, Liceum Ogólnokształcące Etz Chaim ma już tę sprawę za sobą. Idąc za ciosem podobne regulacje organ prowadzący szkołę zastosował również w prowadzonej przez siebie Szkole Podstawowej Dialogu Kultur Etz Chaim: Dziś uczniowie tych szkół rozumieją wprowadzoną politykę smartfonów:
„W liceum rozpoczynaliśmy wprowadzanie zmian poprzez przeprowadzenie debaty, w której przedstawiliśmy szereg dowodów na to, jaki wpływ ma niekontrolowane używanie smartfonów na edukację. Wspólnie dążyliśmy do wypracowania sposobu regulującego ograniczenia. Obecnie w szkole istnieją strefy wolne od smartfonów- są nimi przede wszystkim klasy lekcyjne. Cierpliwie tłumaczyliśmy uczniom, dlaczego powinni odłożyć smartfony. W zamian organizowaliśmy uczniom możliwość wspólnego spędzania czasu, postawiliśmy na kwestie integracji, dbając jednocześnie o to, by młody człowiek uwierzył, że nie tylko czas spędzony przed ekranem smartfona potrafi być atrakcyjny” – mówi Prezes Fundacji Dialogu Kultur Helena Kosztyło-Kobiec.
Co dalej?
Rezygnacja z użycia telefonów podczas zajęć lekcyjnych może wydawać się trudnym krokiem w dzisiejszym świecie, pełnym technologii. Jednak korzyści płynące z tej decyzji są wyraźne.Uczniowie, którzy ograniczają rozproszenie uwagi, rozwijają umiejętności interpersonalne oraz dbają o swoje zdrowie psychiczne, mają większe szanse na osiąganie lepszych wyników w nauce.
Warto, aby zarówno uczniowie, jak i nauczyciele mieli świadomość roli, jaką odegrać może odpowiednie zarządzanie technologią w edukacji. W ten sposób można stworzyć środowisko, które sprzyja nauce oraz rozwojowi, a także stwarzają lepsze perspektywy na przyszłość.