Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2019 r. poz.1148 ze zm.);
- Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. – o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. Z 2017r. Poz 823);
- Konwencja o Prawach Dziecka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 r. (Dz. U. Nr 120 z 1991 r. poz. 526);
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Osobą prowadzącą szkołę jest Fundacja Dialogu Kultur – Etz Chaim z siedzibą we Wrocławiu, ul. Żelazna 57 odpowiadająca za całokształt jej działalności, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Podstawą prawną do działalności szkoły jest jej Statut oraz w/w akty prawne.
- Do kompetencji osoby prowadzącej w szczególności należy:
- 1) nadanie i zmiana statutu szkoły;
- 2) powoływanie i odwoływanie dyrektora szkoły;
- 3) zatrudnianie, ustalanie warunków pracy, płacy oraz zwalnianie pracowników pedagogicznych i pozostałych pracowników szkoły;
- 4) zapewnienie warunków szkole do działania, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków przebywania w niej;
- 5) wyposażanie szkoły w sprzęt i pomoce naukowe umożliwiające pełną realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego;
- 6) dysponowanie finansami szkoły, w tym ustalanie wysokości opłat za naukę, zwalnianie z tych opłat lub ich zmniejszenia;
- 7) współdziałanie, w zakresie określonym ustawą, z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą – Dolnośląskim Kuratorem Oświaty.
- Szkoła Podstawowa nosi nazwę w brzmieniu: Szkoła Podstawowa Dialogu Kultur Etz Chaim we Wrocławiu zwana w dalszej części niniejszego statutu „szkołą”. Siedziba szkoły mieści się we Wrocławiu (53-420) przy ul. Żelaznej 57.
- Program kształcenia jest dostosowany do przepisów prawa oświatowego, obligatoryjnego dla szkół publicznych i niepublicznych z uprawnieniami szkół publicznych.
- Nadzór pedagogiczny nad działalnością szkoły sprawuje Dolnośląski Kurator Oświaty.
- Szkoła Podstawowa Dialogu Kultur Etz Chaim wchodzi w skład Zespołu Szkół Etz Chaim.
§ 2
- Szkoła Podstawowa Dialogu Kultur Etz Chaim we Wrocławiu, jest 8-letnią szkołą oraz oddziałem przedszkolnym, działającą zgodnie z przepisami prawa oświatowego obowiązującymi w szkołach niepublicznych z uprawnieniami szkoły publicznej.
- Szkoła umożliwia uczniom zgodnie z prawem oświatowym oraz ustawą z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. z 2017r. poz. 823), podtrzymywanie tożsamości narodowej i językowej mniejszości żydowskiej.
§ 3
- Wszyscy uczniowie, rodzice i pracownicy stanowią społeczność szkoły.
- Szkoła zapewnia uczniom pełen rozwój umysłowy, moralny, emocjonalny i fizyczny w zgodzie z ich potrzebami i możliwościami psychofizycznymi, w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.
- Dobro dziecka jest najwyższą wartością chronioną przez szkołę – organizuje się profil kształcenia stosownie do potrzeb i możliwości uczniów.
- Szkoła preferuje humanistyczną wizję człowieka, dba o kształtowanie dojrzałych osobowości wychowanków, którzy będą umieli nieustannie podejmować trud własnego rozwoju.
- Szkoła inicjuje sytuacje, w których uczeń chce sam zdobywać wiedzę oraz rozwijać swoje talenty i zainteresowania.
- Szkoła odkrywa i pielęgnuje wartości kultury żydowskiej, budzi poczucie tożsamości, jednocześnie kształcąc w duchu tolerancji i szacunku dla różnych religii, narodowości i kultury oraz integruje uczniów różnych wyznań i o różnych korzeniach etnicznych.
II CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 4
- Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie prawo oświatowe oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a także zawartych w szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym, dostosowanym do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska.
- Głównym celem szkoły jest kształcenie i wychowanie uczniów oparte na odpowiedzialności za siebie i innych członków społeczności. Ponadto wyposażenie w wiedzę i kompetencje na wysokim poziomie, aby stał się on odpowiedzialnym, kreatywnym i wrażliwym członkiem społeczności, w której funkcjonuje: rodziny, miasta, kraju, świata oraz aby potrafił wykorzystywać własny potencjał i dostosowywać się do szybko zmieniającej się rzeczywistości.
- Zadaniem szkoły jest:
- 1) prowadzenie kształcenia i wychowania służącego rozwijaniu u uczniów poczucia odpowiedzialności, miłości Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultur Europy i świata;
- 2) wychowanie oparte jest na następujących ideach wychowawczych:
- a) wspomagania wychowawczej roli rodziny,
- b) upowszechniania zasady tolerancji, wolności sumienia i poczucia sprawiedliwości,
- c) wrażliwości, życzliwości dla drugiego człowieka,
- d) kształtowanie nawyków społecznego współżycia i współdziałania w zespole,
- e) nabywanie umiejętności porozumiewania się,
- f) wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, historycznej i narodowej,
- g) kształtowanie postaw prozdrowotnych i edukację ekologiczną.
- Postawione cele i zadania szkoła realizuje poprzez:
- 1) naukę w mało licznych oddziałach klasowych,
- 2) stosowanie aktywnych metod nauczania,
- 3) ocenianie zgodnie z przyjętymi w szkole standardami i kryteriami,
- 4) stosowanie zróżnicowanych metod pedagogicznych, uwzględniających indywidualne predyspozycje dziecka,
- 5) prowadzenie kół zainteresowań i kół przedmiotowych, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, logopedycznych,
- 6) zatrudnianie kadry o wysokich kwalifikacjach zawodowych i pedagogicznych,
- 7) organizowanie zajęć wyjazdowych,
- 8) uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych,
- 9) kształtowanie postaw prospołecznych u uczniów, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu społecznym,
- 10) kształtowanie u uczniów postawy przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjającej aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych,
- 11) upowszechnianie wśród uczniów wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń, w tym związanych z wykorzystaniem technologii informacyjno – komunikacyjnych i sytuacji nadzwyczajnych.
- Szkoła podejmuje działania związane z zabezpieczeniem uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w tym poprzez oprogramowanie zabezpieczające.
III ORGANY SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE
§ 5
- Organami szkoły są:
- 1) dyrektor szkoły,
- 2) rada pedagogiczna.
- Sprawy sporne dotyczące organów szkoły rozstrzyga się w trakcie rozmowy zainteresowanej strony z dyrektorem szkoły.
- Skargi, wnioski i opinie mogą być składane do dyrektora szkoły w formie pisemnej.
- Dyrektor w terminie nie dłuższym niż 14 dni od złożenia pisma, wyznacza termin rozmowy. W rozmowie, w zależności od rodzaju sprawy, może uczestniczyć przedstawiciel osoby prowadzącej, wychowawca, psycholog lub pedagog szkolny.
- Na skargi i wnioski, w których składający postulują pisemną odpowiedź, dyrektorowi przysługuje termin nie dłuższy niż 14 dni.
- Sprawy sporne pomiędzy dyrektorem szkoły, a radą pedagogiczną rozstrzyga osoba prowadząca szkołę z uwzględnieniem przepisów prawa zawartych w statucie szkoły.
§ 6
Dyrektor szkoły
- Dyrektora szkoły zatrudnia i zwalnia osoba prowadząca, przy zachowaniu odpowiednio odrębnych przepisów.
- Szkołą kieruje dyrektor szkoły przy pomocy wicedyrektora oraz osób zajmujących inne stanowiska kierownicze.
- W szkole, dopuszcza się utworzenie, w ramach wyżej wymienionych ustawowo określonych organów szkoły, następujących stanowisk kierowniczych:
- 1) dyrektor lub wicedyrektor do spraw dydaktyczno-wychowawczych,
- 2) dyrektor lub wicedyrektor do spraw administracyjnych,
- 3) dyrektor lub wicedyrektor do spraw finansowych,
- 4) dyrektor lub wicedyrektor do spraw specyfiki szkoły.
- Stanowiska o których mowa w ust.3 tworzy osoba prowadząca, określając jednocześnie ich kompetencje.
- Do obowiązków dyrektora szkoły należy opracowanie dokumentów programowo organizacyjnych oraz kierowanie całokształtem działania szkoły, a w szczególności:
- 1) rekrutacja uczniów oraz prowadzenie ich spraw w oparciu o przepisy MEN,
- 2) informowanie dyrektorów szkół rejonowych o realizowaniu przez ich uczniów obowiązku szkolnego w tutejszej szkole,
- 3) kierowanie bieżącą działalnością szkoły i reprezentowanie jej na zewnątrz,
- 4) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
- 5) realizowanie zarządzeń osoby prowadzającej oraz uchwał rady pedagogicznej, podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,
- 6) wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
- 7) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
- Dyrektor szkoły ma prawo do:
- 1) wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom szkoły,
- 2) wnioskowania do osoby prowadzącej w sprawie zatrudnienia i zwalniania pracowników szkoły,
- 3) wnioskowania do osoby prowadzącej w sprawie zmian w Statucie szkoły.
- Dyrektor szkoły odpowiada przed osobą prowadzącą za:
- 1) zgodność funkcjonowania szkoły z przepisami prawa oświatowego i niniejszego statutu,
- 2) prowadzenie zgodnie z przepisami dokumentacji placówki,
- 3) bezpieczeństwo pieczęci.
- W przypadku nieobecności dyrektora szkoły, jego obowiązki pełni wicedyrektor szkoły, a w przypadku powołania więcej niż jednego wicedyrektora osoba wskazana przez dyrektora szkoły lub osobę prowadzącą.
§ 7
Wicedyrektor
- Wicedyrektora szkoły powołuje osoba prowadząca szkołę, Fundacja Dialogu Kultur Etz Chaim, spośród kandydatów posiadających pełne kwalifikacje pedagogiczne do nauczania w szkołach podstawowych.
- Obowiązki i kompetencje wicedyrektora Szkoły Dialogu Kultur Etz Chaim wynikają z przepisów prawa oświatowego oraz prawa pracy, do obowiązków należy w szczególności:
- 1) opracowywanie dokumentów dotyczących spraw szkoły związanych z zakresem kompetencji, do których dany wicedyrektor szkoły został powołany oraz kierowanie działaniami szkoły w tym zakresie;
- 2) współpraca z dyrektorem szkoły oraz osobą prowadzącą przy naborze uczniów do szkoły w oparciu o przepisy Ministra Edukacji Narodowej.
- Wicedyrektor szkoły ma prawo do:
- 1) reprezentowania szkoły na zewnątrz, podpisywania dokumentów i korespondencji w sprawach dotyczących pełnionej funkcji;
- 2) współdecydowania z dyrektorem szkoły o wewnętrznej organizacji pracy szkoły i jej funkcjonowania bieżącego;
- 3) wydawania poleceń służbowych pracownikom szkoły.
§ 8
Rada pedagogiczna
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki nad uczniami.
- Radę pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy pracownicy pedagogiczni, bez względu na wymiar czasu pracy i formę zatrudnienia.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
- Uchwały rady pedagogicznej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków rady.
- Posiedzenia rady pedagogicznej są protokołowane.
- Członkowie rady pedagogicznej są zobowiązani do nieujawniania spraw, które mogłyby naruszyć dobro osobiste uczniów, ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- Do kompetencji rady pedagogicznej należy:
- 1) zatwierdzanie planów pracy szkoły formalnie wnoszonych przez dyrektora szkoły,
- 2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- 3) ustalenie szczegółowych kryteriów oceniania zachowania uczniów,
- 4) wyrażanie zgody na egzaminy klasyfikacyjne z powodu nieusprawiedliwionych nieobecności uczniów.
- Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa.
O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor szkoły niezwłocznie zawiadamia osobę prowadzącą szkołę.
IV ORGANIZACJA NAUCZANIA
§ 9
- Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku uczą się wszystkich przedmiotów określonych szkolnym planem nauczania.
- Liczba uczniów w oddziałach szkolnych powinna wynosić nie więcej niż 20 uczniów. W szczególnych przypadkach liczba uczniów może zostać zwiększona.
- W szkole dopuszcza się tworzenie oddziałów klasowych niezwiązanych ze specyfiką szkoły określoną w niniejszym statucie.
- Dyrektor szkoły może zgodnie z ustawą Prawo Oświatowe (Dz.U.z 2019, poz. 1148 ze zm) w drodze decyzji zezwolić uczniowi na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą.
§ 10
- Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć w systemie sytuacyjno-zadaniowym.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
- Tygodniowy rozkład zajęć klas I-III określa ogólny podział czasu na poszczególne zajęcia edukacyjne wyznaczone ramowym planem nauczania edukacji wczesnoszkolnej; szczegółowy rozkład dzienny zajęć ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia.
§ 11
- Obok obowiązkowych zajęć edukacyjnych właściwych dla szkoły publicznej, szkoła organizuje dodatkowo zajęcia obowiązkowe:
- 1) w kl. I – VIII – język hebrajski,
- 2) w kl. I – IV – kultura żydowska (szabat)
- 3) w kl. V – VI historia żydowska,
- Szkoła organizuje także dla wszystkich uczniów zajęcia pozalekcyjne – rozwijające zainteresowania i uzdolnienia:
- 1) koła zainteresowań i przedmiotowe dla uczniów klas I – VIII.
- 2) zajęcia, o których mowa w pkt. 2 ust.1 dostosowuje się do potrzeb i zainteresowań uczniów.
- Szkoła organizuje także zajęcia pozalekcyjne – dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy pedagogicznej.
§ 12
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły do dnia 15 sierpnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza osoba prowadząca do dnia 20 sierpnia.
- Tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych określający organizację stałych, obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala dyrektor szkoły, na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
- Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
- Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
- Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art.71b ust.3b ustawy o systemie oświaty, zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, ze sprzężonymi niepełnosprawnościami lub z autyzmem z nauki drugiego języka obcego, w przypadku, gdy do programu nauczania został wprowadzony drugi język. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w szkole.
§ 13
- Szkoła prowadzi zajęcia opiekuńczo-wychowawcze w godz. 7:30-8:00 dla dzieci oczekujących na rozpoczęcie zajęć dydaktycznych i do godziny 17:30 – dla dzieci oczekujących na odbiór przez rodziców.
- Zajęcia opiekuńczo-wychowawcze odbywają się dla dzieci wychowania przedszkolnego i z klas I-VIII w salach świetlicowych, w ustalonych grupach wiekowych oraz organizowane i prowadzone są przez nauczycieli świetlicy szkolnej.
- Nauczyciele świetlicy opracowują regulamin i po zatwierdzeniu go przez dyrektora szkoły zapoznają z nim rodziców i uczniów. Regulamin wywiesza się w świetlicy w widocznym miejscu. Nauczyciele, rodzice i uczniowie są zobowiązani do przestrzegania regulaminu świetlicy.
§ 14
- Obowiązkowe, lekcyjne zajęcia edukacyjne zaczynają się o godzinie 8:00, a kończą się o godzinie 15:35.
- Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć szkolnych oraz ferii zimowych i letnich przyjmuje się jak dla szkół publicznych.
- Przewiduje się dodatkowe dni wolne od zajęć szkolnych w dniach świąt żydowskich zgodnie z ust.11 Ustawy z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do gmin wyznaniowych żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej, ( Dz. U. z 2014 r. poz.1798).
- O innych dniach wolnych od zajęć informuje rodziców i uczniów dyrektor szkoły.
§ 15
Do realizacji zadań statutowych szkoła posiada:
- 1) sale lekcyjne,
- 2) sale świetlicowe,
- 3) salę gimnastyczną,
- 4) gabinet pielęgniarski,
- 5) gabinet pedagoga i psychologa szkolnego,
- 6) pomieszczenia administracyjno – gospodarcze,
- 7) część zajęć sportowych może być organizowana w wynajętych obiektach sportowych.
- 8) gabinet logopedyczny
§ 16
Szkoła prowadzi dokumentację nauczania i działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
§ 17
Po klasie ósmej w szkole odbywać się będzie egzamin ósmoklasisty zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie odrębnymi przepisami prawa.
V. PRAWA I OBOWIĄZKI NAUCZYCIELI ORAZ POZOSTAŁYCH PRACOWNIKÓW SZKOŁY
§ 18
- Pracownicy administracji i pracownicy obsługi razem z nauczycielami i uczniami tworzą wspólnotę szkoły.
- Wszyscy pracownicy, w szczególności nauczyciele przykładem życia i pracą mają obowiązek ukazywać uczniom wartości, które są podstawą działania szkoły.
Nauczyciele
§ 19
- Nauczyciel w szkole zatrudniany jest zgodnie z Kodeksem Pracy. Ponadto posiada uprawnienia Karty Nauczyciela w zakresie określonym ustawą.
- Nauczycieli zatrudnia i zwalnia, z zachowaniem przepisów ogólnych prawa pracy osoba prowadząca na wniosek dyrektora szkoły.
- Warunkiem zatrudnienia na stanowisku pedagogicznym w szkole są posiadane kwalifikacje pedagogiczne do nauczania w szkole podstawowej określone stosownym rozporządzeniem.
- Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne zespoły przedmiotowo-zadaniowe w zależności od potrzeb.
- Praca nauczyciela traktowana jest jako proces twórczy. Nauczyciel:
- 1) przedkłada dyrektorowi program nauczania do dopuszczenia w szkole oraz proponuje podręcznik do nauczania przedmiotu,
- 2) może tworzyć program autorski,
- 3) zgłasza projekty innowacji pedagogicznych i przedstawia je do akceptacji dyrektora, z zachowaniem odrębnych przepisów, w tym statutowych.
§ 20
Do obowiązków nauczyciela w szczególności należy:
- 1) realizacja programów nauczania, wychowania i opieki w przydzielonych mu klasach (grupach) według jego najlepszej wiedzy i woli, a także realizacja zadań organizacyjnych wyznaczonych w planie pracy szkoły,
- 2) opracowanie rozkładów według wskazówek dyrektora szkoły lub zasad wypracowanych przez radę pedagogiczną,
- 3) ustalenie kryteriów ocen z zakresu nauczanego przedmiotu zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym oraz zapoznanie z nimi uczniów i rodziców,
- 4) wspieranie rozwoju psychicznego uczniów oraz ich zdolności i zainteresowań,
- 5) udzielanie uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
- 6) zapewnienie powierzonym mu uczniom bezpieczeństwa na zajęciach w szkole oraz organizowanych przez szkołę,
- 7) stałe podnoszenie swoich umiejętności zawodowych, a więc podejmowanie doskonalenia zawodowego w dostępnych formach,
- 8) prowadzenie zgodnie z przepisami dokumentacji pedagogicznej,
- 9) dbanie o mienie szkoły, powierzone pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny oraz prowadzenie rejestrów inwentaryzacyjnych;
- 10) inne zadania lub czynności określone przez radę pedagogiczną, wynikające ze specyfiki szkoły.
§ 21
Nauczyciele mają prawo do:
- 1) formułowania innowacji pedagogicznych, po pozytywnym zaopiniowaniu przez osobę prowadzącą i przyjęciu przez radę pedagogiczną,
- 2) proponowania programu nauczania opracowanego, samodzielnie, we współpracy z innymi nauczycielami, przez innego autora (autorów), przez innego autora (autorów) wraz z dokonanymi zmianami,
- 3) decydowania o wyborze podręczników, środków dydaktycznych,
- 4) swobody stosowania takich metod nauczania i wychowania, jakie uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne zgodnie z celami statutowymi szkoły,
- 5) oceniania uczniów zgodnie z ich postępami i zachowaniem uwzględniając wewnątrzszkolny system oceniania,
- 6) otrzymywania nagród.
§ 22
- Nauczyciele ponoszą odpowiedzialność za:
- 1) prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego i wychowawczego uczniów,
- 2) bezstronne i obiektywne ocenianie uczniów oraz sprawiedliwe ich traktowanie,
- 3) bezpieczeństwo powierzonych ich opiece uczniów w szkole i na zajęciach organizowanych przez szkołę oraz wypadki wynikające z niedopełnienia obowiązków nauczycielskich w tym zakresie.
- W zakresie sprawowanej opieki na zajęciach nauczyciele zobowiązani są do:
- 1) przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas tych zajęć,
- 2) systematycznego kontrolowania pod względem bhp miejsca, w którym prowadzone są zajęcia,
- 3) samodzielnego usuwania dostrzeżonego zagrożenia lub niezwłocznego zgłoszenia o zagrożeniu dyrektorowi lub wicedyrektorowi szkoły,
- 4) kontroli obecności uczniów na każdych zajęciach i niezwłocznego reagowania na nagłą, niespodziewaną nieobecność ucznia poprzez poinformowanie o tym fakcie wychowawcy klasy, a za jego pośrednictwem rodziców ucznia,
- 5) wprowadzania uczniów do sal i pracowni oraz przestrzegania regulaminów obowiązujących w tych pomieszczeniach.
- Podczas zajęć poza terenem szkoły, w trakcie wycieczek i imprez organizowanych przez szkołę opiekę sprawują nauczyciele i rodzice, zgodnie z ustaleniami zawartymi w regulaminie wycieczek szkolnych i podpisaną przez dyrektora kartą wycieczki.
- Przed zajęciami lekcyjnymi opiekę nad uczniami sprawują nauczyciele według sporządzonego harmonogramu dyżurów. Pomiędzy zajęciami lekcyjnymi dyżur pełni nauczyciel kończący dane zajęcia, a po ich zakończeniu odprowadza uczniów do świetlicy.
Bieżącą kontrolę nad pełnieniem dyżurów prowadzi wicedyrektor szkoły.
§ 23
- Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
- Wychowawcy klas są zobowiązani między innymi zapoznać uczniów z :
- 1) zasadami postępowania w razie zauważenia ognia,
- 2) sygnałami alarmowymi na wypadek zagrożenia,
- 3) z planami ewakuacji, oznakowaniem dróg ewakuacyjnych,
- 4) zasadami zachowania i wynikającymi z tego obowiązkami w czasie zagrożenia.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności wychowawczej, wychowawca w miarę możliwości powinien opiekować się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
- Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb i warunków środowiska szkoły.
Pracownicy niepedagogiczni
§ 24
- Pracowników niepedagogicznych zatrudnia i zwalnia, z zachowaniem przepisów ogólnych prawa pracy osoba prowadząca na wniosek dyrektora szkoły.
- Zakres praw, obowiązków i odpowiedzialności tych pracowników ustala osoba prowadząca.
- Sprawy sporne pomiędzy dyrektorem szkoły a pracownikami niepedagogicznymi rozstrzyga osoba prowadząca z uwzględnieniem przepisów prawa zawartych w statucie szkoły.
VI. WEWNĄTRZSZKOLNE ZASADY OCENIANIA
Postanowienia ogólne
§25
Wewnątrzszkolny system oceniania określa warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej.
§26
- Ocenianiu podlegają:
- 1) osiągnięcia edukacyjne ucznia,
- 2) zachowanie ucznia.
§27
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- 1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,
- 2) kształtowanie przekonania ucznia o własnych możliwościach i postępach, budowanie obrazu samego siebie i poczucia własnej wartości,
- 3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
- 4) dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,
- 5) sprawdzenie skuteczności metod i form pracy nauczyciela oraz umożliwienie nauczycielom doskonalenia w tym zakresie.
§28
- Nauczyciel przedmiotu na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o:
- 1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
- 2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
- 3)warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Informacje, o których mowa w §4 ust.1, pkt. 1 – 3 powinny znaleźć się w zeszycie przedmiotowym ucznia.
- Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania. Wychowawca zobowiązany jest odnotować ten fakt w protokole pierwszego zebrania z rodzicami/ opiekunami prawnymi.
§29
Wymagania edukacyjne dla poszczególnych przedmiotów opracowane przez nauczycieli stanowiące integralna cześć wewnątrzszkolnego systemu oceniania są wydzielonym dokumentem i znajdują się w wewnątrzszkolnej dokumentacji przebiegu nauczania.
§30
Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej w tym poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie określonym wymaganiom edukacyjnym.
OCENIANIE
§31
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.
- Oceniane będą indywidualne możliwości ucznia w następujących sytuacjach dydaktycznych:
- 1) umiejętności i wiadomości nabyte w procesie nauczania i uczenia się,
- 2) samodzielne wytwory ucznia, prace klasowe, sprawdziany, prace domowe, ćwiczenia, projekty, referaty,
- 3) umiejętności prezentowania wiedzy,
- 4) systematyczność pracy ucznia,
- 5) zaangażowanie i kreatywność ucznia,
- 6) umiejętności współpracy w grupie.
- Nauczyciel zobowiązany jest do systematycznego i bieżącego oceniania.
§32
- Proces oceniania uczniów rozpoczyna się nie wcześniej niż tydzień po rozpoczęciu roku szkolnego.
- Uczniowie klasy czwartej nie otrzymują ocen niedostatecznych w pierwszych dwóch tygodniach nauki.
§33
- W klasach I – III oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć obowiązkowych są ocenami opisowymi.
- Oceny bieżące ustala nauczyciel za pomocą oceny słownej oraz zapisu cyfrowego w II semestrze klasy III w celu zminimalizowania tzw. “progu szkolnego”.
- W odniesieniu do wszystkich edukacji obowiązujących na I etapie kształcenia przyjęto następującą skalę bieżącego oceniania wiadomości i umiejętności uczniów klas I – III:
- 1) słowno – punktową dotyczącą prac pisemnych ucznia – sprawdziany, testy, karty pracy
Skala słowna Zapis cyfrowy Interpretacja punktowa Wspaniale – W 6 100% – 96% poprawnie wykonanej pracy Bardzo dobrze – B 5 95-90% poprawnie wykonanej pracy Dobrze – D 4 89-71% poprawnie wykonanej pracy Popracuj – P 3 70-50% poprawnie wykonanej pracy Trudności – T 2 49-0% poprawnie wykonanej pracy - 2) słowną odnoszącą się do umiejętności czytania, pisania, mówienia, liczenia, działań praktycznych:
- Wspaniale (6)
- Bardzo dobrze (5)
- Dobrze (4)
- Popracuj (3)
- Trudności (2)
- 3) W odniesieniu do zajęć komputerowych w I etapie kształcenia przyjęto następującą skalę bieżącego oceniania wiadomości i umiejętności uczniów klas I – III:
- • Wspaniale (6) posługuje się myszką komputerową i klawiaturą; umie prawidłowo układać ręce na klawiaturze; potrafi posłużyć się poznanymi narzędziami rysowania i kolorowania; zna pojęcia: edytor grafiki, edytor tekstu oraz zasady bezpiecznego korzystania z Internetu; wykorzystuje umiejętności i wiadomości wykraczające poza program.
- • Bardzo dobrze (5) posługuje się myszką komputerową i klawiaturą; umie prawidłowo układać ręce na klawiaturze; potrafi posłużyć się poznanymi narzędziami rysowania i kolorowania; zna pojęcia: edytor grafiki, edytor tekstu oraz zasady bezpiecznego korzystania z Internetu; a także w pełni wykorzystuje poznane możliwości programu, w którym pracuje.
- • Dobrze (4) posługuje się myszką komputerową i klawiaturą; umie prawidłowo układać ręce na klawiaturze; potrafi posłużyć się poznanymi narzędziami rysowania i kolorowania; zna pojęcia: edytor grafiki, edytor tekstu oraz zasady bezpiecznego korzystania z Internetu; Praca jest samodzielna, lecz nie widać inwencji twórczej ucznia.
- • Popracuj (3) posługuje się myszką komputerową i klawiaturą; umie prawidłowo układać ręce na klawiaturze; potrafi posłużyć się poznanymi narzędziami rysowania i kolorowania; zna pojęcia: edytor grafiki, edytor tekstu oraz zasady bezpiecznego korzystania z Internetu; Uczeń wykonuje zadania nie w pełni wykorzystując swoje możliwości.
- • Trudności (2) ma kłopoty w układaniu rąk na klawiaturze; posługiwaniu się myszką komputerową i klawiaturą oraz poznanymi narzędziami do rysowania i kolorowania. Nie zna pojęć: edytor grafiki i tekstu oraz zasad bezpiecznego korzystania z Internetu. Przy pomocy nauczyciela udziela odpowiedzi na zadany problem.
- 1) słowno – punktową dotyczącą prac pisemnych ucznia – sprawdziany, testy, karty pracy
§34
- Bieżące oceny uczniów klasy I-III odnotowane są w dzienniku lekcyjnym, według skali punktowo-siłowej i słownej z zastosowaniem symboli literowych, o których mowa w §33.
- Bieżące oceny w zeszytach i ćwiczeniach uczniów klas I-III są ocenami opisowymi. Zawierają informacje o stanie wiedzy i umiejętności oraz wyraźną wskazówką, co dziecko ma robić, aby pokonać trudności.
§35
- W klasach I-III śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych zajęć edukacyjnych jest oceną opisową.
- Przyjmuje się następujący tryb ustalania śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych w klasach I-III:
- 1) śródroczna ocena klasyfikacyjna jest ustalana przez nauczyciela na podstawie ocen bieżących, uzyskanych przez ucznia w pierwszym semestrze, odnotowanych w dzienniku postępów edukacyjnych z uwzględnieniem postępów edukacyjnych i indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia.
- 2) śródroczna ocena klasyfikacyjna przyjmuje formę karty szkolnych osiągnięć ucznia
- 3) roczna ocena klasyfikacyjna ustalana jest przez nauczyciela na podstawie śródrocznej karty osiągnięć ucznia, bieżących ocen odnotowanych w dzienniku lekcyjnym w poszczególnych edukacjach i kategoriach edukacyjnych z uwzględnieniem postępów edukacyjnych i indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia. Przyjmuje formę opisu charakteryzującego wiedzę i umiejętności oraz zachowania ucznia.
§36
- Począwszy od klasy czwartej oceny bieżące, śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, zgodnie z rozporządzeniami MEN ustala się w stopniach według następującej skali:
stopień celujący 6 skrót cel. stopień bardzo dobry 5 skrót bdb. stopień dobry 4 skrót db. stopień dostateczny 3 skrót dst. stopień dopuszczający 2 skrót dop. stopień niedostateczny 1 skrót ndst. - Dopuszcza się stosowania znaków „+”, „-” w ocenach bieżących i śródrocznych.
- Przyjmuje się następujące kryteria wymagań poszczególnych stopni szkolnych:
- 1) stopień celujący (6) otrzymuje uczeń, który:
- • posiada wiedzę i umiejętności w zakresie programu nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe;
- • osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu, co najmniej gminnym.
- 2) stopień bardzo dobry (5) otrzymuje uczeń, który:
- • opanował zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach;
- 3) stopień dobry (4) otrzymuje uczeń, który:
- • nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania przedmiotu w danej klasie, ale opanował je w stopniu przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej, a także poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne;
- 4) stopień dostateczny (3) otrzymuje uczeń, który:
- • opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej oraz wykonuje (rozwiązuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności;
- 5) stopień dopuszczający (2) otrzymuje uczeń, który:
- • ma braki w opanowaniu podstawy programowej niewykluczające jednak możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki, a przy tym rozwiązuje – często tylko przy pomocy nauczyciela – typowe zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności;
- 6) stopień niedostateczny (1) otrzymuje uczeń, który:
- • pomimo działań wspomagających i zapobiegawczych ze strony nauczyciela nie opanował niezbędnego minimum podstawowych wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania przedmiotu w danej klasie, a braki w tym zakresie uniemożliwiają dalsze uzyskiwania postępów z tego przedmiotu, nie jest w stanie nawet przy pomocy nauczyciela, rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności.
- 1) stopień celujący (6) otrzymuje uczeń, który:
§37
- Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych).
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców(prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
- Sprawdzone i ocenione prace pisemne, prace klasowe uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu na zasadach określonych przez nauczyciela
- Nauczyciel zobowiązany jest przechowywać pisemne prace uczniów do końca roku szkolnego.
- Nauczyciel zobowiązany jest do informowania ucznia o każdej bieżącej ocenie, która wpisuje do dziennika lekcyjnego.
- Uczniowie, rodzice (prawni opiekunowie) są systematycznie informowani o ocenach bieżących:
- 1) poprzez wpisy do zeszytów przedmiotowych, zeszytów ćwiczeń,
- 2) uczniowie podczas spotkań z wychowawcą klasy na lekcjach wychowawczych; rodzice (prawni opiekunowie) podczas zebrań, które odbywają się zgodnie z harmonogramem spotkań.
- O ocenie niedostatecznej, która uniemożliwi kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej uczniowie i rodzice (prawni opiekunowie) są informowani na miesiąc przed śródroczną i roczną klasyfikacją.
- W przypadku braku kontaktu z rodzicami (prawnymi opiekunami)uczniów, wychowawca klasy ma obowiązek wysłać rodzicom (prawnym opiekunom) listem poleconym informacje o grożącej dziecku śródrocznej (rocznej) ocenie niedostatecznej z przedmiotu.
- W przypadku zaginięcia lub zniszczenia dziennika lekcyjnego oceny bieżące z obowiązkowych zajęć edukacyjnych odtwarza się na podstawie:
- 1) ocen uzyskanych przez ucznia ze sprawdzianów, prac klasowych, kart pracy, które przechowuje się w szkole,
- 2) wykazu ocen, jeżeli taki wykaz uczeń lub rodzice (prawni opiekunowie) zachowali.
- 3) Śródroczną i roczna ocenę klasyfikacyjną z obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zachowania odtwarza się na podstawie wykazu ocen przechowywanych w szkole.
§38
Do form sprawdzania wiedzy i umiejętności należą: sprawdzian, praca klasowa, kartkówka, odpowiedź ustna, prace długoterminowe
Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności | Zakres materiału | Termin zapowiedzi | Czas trwania | Termin oddania uczniom |
Sprawdzian | 1 – 2 działy | 1 tydzień przed | 1 godzina | do 2 tygodni |
Praca klasowa | ustalony przez nauczyciela | 1 tydzień przed | 1 – 2 godziny | do 2 tygodni |
Kartkówka | 1 – 3 lekcje | – | 10 – 20 min | do tygodnia |
Odpowiedź ustna | 1 – 3 lekcje | – | wg potrzeb i możliwości ucznia | na bieżąco |
§39
- W szkole obowiązują następujące zasady częstotliwości przeprowadzania prac pisemnych:
- 1) w ciągu dnia nauki może być tylko jeden sprawdzian i jedna kartkówka lub dwie kartkówki, jeśli nie ma sprawdzianu,
- 2) w ciągu tygodnia nie może być więcej niż dwa sprawdziany lub prace klasowe w danej klasie,
§40
- Przyjmuje się następujące sposoby oceniania uczniów uzyskujących wysokie wyniki w konkursach przedmiotowych i międzyprzedmiotowych:
- 1) Uczestnicy, a szczególnie finaliści konkursów przedmiotowych i międzyprzedmiotowych o zasięgu, co najmniej międzyszkolnym uzyskują bieżącą ocenę z przedmiotu – co najmniej bardzo dobry;
- 2) laureaci konkursów przedmiotowych i międzyprzedmiotowych o zasięgu, co najmniej rejonowym uzyskują bieżącą ocenę z przedmiotu – celujący,
- 3) laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim mogą uzyskać roczną ocenę z przedmiotu – celujący
§41
- Uczeń ma prawo jeden raz poprawić ocenę bieżącą ze sprawdzianów i prac klasowych (jednogodzinnych) w czasie i sposób uzgodniony z nauczycielem.
- Okres pomiędzy sprawdzianem czy pracą klasową a poprawą nie może być dłuższy niż dwa tygodnie.
- Poprawa prac pisemnych jest dobrowolna i musi odbywać się po zajęciach lekcyjnych.
- Ocena uzyskana przez ucznia w wyniku poprawy pracy klasowej czy sprawdzianu jest obowiązująca, przy zachowaniu ważności oceny pierwotnej. Obydwie oceny są uwzględniane przy wystawianiu oceny śródrocznej, rocznej.
§42
- Nauczyciel zobowiązany jest wyznaczyć dodatkowy termin na pisanie pracy klasowej dla ucznia, który nie przystąpił do sprawdzianu z przyczyn losowych (usprawiedliwionych).
- Termin nie może być on jednak dłuższy niż 10 dni od dnia powrotu ucznia do szkoły.
- Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie zgłosił się i nie pisał pracy klasowej w terminie uzgodnionym z nauczycielem, może pisać w innym terminie, dowolnie wybranym przez nauczyciela, jednak nie dłuższym niż tydzień od pierwszego terminu.
§43
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki nauczyciel w szczególności bierze pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia oraz zaangażowanie ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
- Dyrektor szkoły, na pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów) zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego czy informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
- Decyzje o zwolnieniu ucznia z zajęć, o których mowa w ust. 2 dyrektor szkoły wydaje na piśmie. Szkoła prowadzi rejestr wydanych przez dyrektora decyzji, odrębnie na każdy rok szkolny.
- W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się “zwolniony”.
- Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, z zastrzeżeniem ust. 3.
- Zwolnienie, o którym mowa w ust. 2 może dotyczyć części lub całego zakresu kształcenia w szkole. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się “zwolniony”.
§44
- Przyjmuje się następujący tryb ustalania śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych w klasach IV-VIII:
- 1)śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna jest wyrażona stopniem, według skali, o której mowa w §12.
- 2) śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych zajęć edukacyjnych nie jest średnią arytmetyczną z ocen bieżących.
- Ocenę roczną ustala się na podstawie ocen uzyskanych w obydwu semestrach.
§45
- Ocenianie zachowania uczniów polega na podsumowaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy, stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
- Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
- 1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
- 2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
- W klasach I etapu kształcenia śródroczna i roczna klasyfikacyjna ocena zachowania ucznia jest oceną opisową. W klasach II etapu kształcenia śródroczna i roczna klasyfikacyjna ocena zachowania ucznia jest oceną słowną wyrażoną określeniami zawartymi w § 47.
- Zachowanie ucznia jest oceniane dwukrotnie:
- 1) za I semestr,
- 2) rocznie.
§46
- Zachowanie ucznia ocenia się według kryteriów, odnoszących się do respektowania przez ucznia zasad i norm społecznych w szkole i poza nią.
- Ocenie zachowania podlegają następujące obszary:
- 1) funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym, aktywność społeczna, stosunek do obowiązków szkolnych,
- 2) respektowanie przez ucznia zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm: kultura osobista, dbałość o zdrowie swoje i innych, przestrzeganie szkolnych regulaminów i ogólnie przyjętych zasad.
- Ocenę zachowania wystawia wychowawca klasy po uwzględnieniu opinii innych nauczycieli, pracowników szkoły, kolegów i samooceny ocenianego ucznia. Ocena wystawiona przez wychowawcę klasy jest ostateczna.
§47
- Przyjmuje się następujący tryb ustalania śródrocznej i rocznej klasyfikacyjnej oceny zachowania uczniów.
- 1) Roczna opisowa ocena zachowania ucznia klasy I – III na świadectwie ukończenia danej klasy, to opis zachowania ucznia, odnoszący się do następujących kategorii:
- • wywiązywanie się z obowiązków ucznia i postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej,
- • godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią, okazywanie szacunku innym osobom,
- • dbałość o piękno mowy ojczystej,
- • dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych,
- • zaangażowanie w życie szkoły (udział w konkursach, uroczystościach szkolnych, reprezentowanie szkoły na zewnątrz).
- 1) Roczna opisowa ocena zachowania ucznia klasy I – III na świadectwie ukończenia danej klasy, to opis zachowania ucznia, odnoszący się do następujących kategorii:
- Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, począwszy od klasy czwartej ustala się według następującej skali:
- 1) wzorowe,
- 2) bardzo dobre,
- 3) dobre,
- 4) poprawne,
- 5) nieodpowiednie,
- 6) naganne.
- Oceną wyjściową z zachowania każdego ucznia jest ocena: dobre
§48
- Szczegółowe kryteria, jakimi powinien się kierować wychowawca i inni uczestnicy procesu oceniania zachowania uczniów etapu II.
Kryteria oceny zachowania:- 1) Punktualny – usprawiedliwia w terminie nieobecności, nie spóźnia się;
- 2) Obowiązkowy – dotrzymuje podjętych zobowiązań, wywiązuje się z ustalonych terminów oraz obowiązków, np. dyżurnego;
- 3) Uczciwy – nie ściąga podczas prac pisemnych, nie narusza prywatnej własności, dotrzymuje słowa, nie kłamie, potrafi przyznać się do błędów;
- 4) Koleżeński, życzliwy, uczynny – pomaga w nauce słabszym kolegom, chętnie służy radą i pomocą, potrafi rozwiązywać konflikty, nie bierze udziału w bójkach, nie ośmiesza kolegów, unika plotek i intryg;
- 5) Kulturalny – dba o kulturę języka, używa form grzecznościowych wobec dorosłych i rówieśników, potrafi kulturalnie zachowywać się w różnych sytuacjach i miejscach, przestrzega zasad zachowania się przy stole, dba o tradycje szkoły;
- 6) Aktywny – inicjuje i bierze aktywny udział w różnych akcjach społecznościowych na rzecz klasy, szkoły i środowiska, uczestniczy w zawodach sportowych, konkursach i imprezach wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych;
- 7) Odpowiedzialny – odpowiada za swoje postępowanie, nie zrzuca odpowiedzialności na innych za swoje niepowodzenia, aktywnie pełni funkcje, do których został wybrany, szanuje mienie osobiste, szkole i społeczne, stosuje się do poleceń nauczyciela, przestrzega zasad obowiązujących w czasie świetlicowym, przestrzega szkolnych regulaminów porządkowych, postępuje zgodnie z dobrem społeczności szkolnej, przestrzega prawa;
- 8) Tolerancyjny – szanuje godność innych, szanuje symbole religijne i narodowe;
- 9) Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny – nie biega po schodach, nie oddala się od grupy podczas wycieczek szkolnych i wyjść poza szkołę, jest czysty i zadbany, dba o higienę osobistą, dba o ład i porządek w otoczeniu, nie stosuje używek.
- Dobrą ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który:
- 1) systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia,
- 2) przestrzega zasad bezpieczeństwa na terenie szkoły i poza nią,
- 3) szanuje mienie szkolne, kolegów i społeczne,
- 4) zachowuje się kulturalnie wobec kolegów i pracowników szkoły,
- 5) aktywnie uczestniczy w zajęciach edukacyjnych i nie przeszkadza innym,
- 6) jest prawdomówny, nie ściąga,
- 7) szanuje godność innych – wykazuje zrozumienie i szacunek dla odmienności,
- 8) traktuje z szacunkiem cudzą własność i pracę,
- 9) dba o higienę osobistą,
- 10) nie ulega nałogom,
- 11) współpracuje w zespole.
- Postępowania podwyższające ocenę zachowania ucznia:
- 1) Osiągnięcie tytułu laureata lub finalisty w konkursach, olimpiadach przedmiotowych lub zawodach sportowych.
- 2) Współudział w imprezach szkolnych: współorganizacja, udział w części artystycznej,
- 3) Pomoc przy wykonywaniu dekoracji, udział w próbach (nie w ramach zajęć), opieka nad zaproszonymi gośćmi
- 4) Reprezentowanie szkoły na zewnątrz,
- 5) Udział w realizacji projektów szkolnych: prezentacje, obchody świąteczne, nagrywanie płyt, występy w Synagodze, wszelkiego rodzaju projektach i występów realizowanych przez podmioty zewnętrzne przy współpracy ze szkołą.
- 6) Udział w akacjach charytatywnych, udział w wolontariacie
- 7) Pełnienie funkcji w klasie/szkole i wywiązywanie się z podjętych zobowiązań.
- 8) Praca na rzecz klasy i szkoły
- 9) Pomoc koleżeńska
- Postępowania obniżające ocenę zachowania ucznia:
- 1) Powtarzające się przeszkadzanie w prowadzeniu lekcji.
- 2) Niestosowanie się do poleceń nauczycieli.
- 3) Powtarzające się ściąganie podczas prac pisemnych.
- 4) Nieusprawiedliwione spóźnienia i nieobecności na lekcjach.
- 5) Niekulturalny stosunek do nauczycieli, pracowników szkoły i kolegów.
- 6) Niewywiązywanie się z zobowiązań: nieobecność na imprezach, uroczystościach i akcjach organizowanych przez szkołę.
- 7) Niszczenie sprzętów szkolnych, pomocy naukowych, budynku.
- 8) Zaśmiecanie otoczenia.
- 9) Niszczenie własności kolegów.
- 10) Samowolne opuszczanie terenu szkoły podczas trwania zajęć i przerw międzylekcyjnych.
- 11) Udział w bójkach, prowokowanie bójek i konfliktów:
- • wyśmiewanie się i ośmieszanie kolegów,
- • oczernianie, rozpowszechnianie plotek, intrygi,
- • poniżanie, znęcanie się psychiczne i fizyczne.
- 12) Używanie wulgarnego słownictwa.
- 13) Oszustwa.
- 14) Kradzież.
- 15) Odpisywanie prac domowych.
- 16) Palenie papierosów i spożywanie alkoholu.
§49
Przy ustaleniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
Klasyfikacja uczniów
§50
- Ustala się klasyfikację:
- 1) śródroczną,
- 2) roczną.
- Klasyfikację śródroczną przeprowadza się do 15 stycznia danego roku, jednak nie wcześniej niż po 10 stycznia danego roku.
- Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia:
- 1) w klasach I – III śródrocznej klasyfikacyjnej oceny opisowej z zajęć edukacyjnych i zachowania,
- 2) w klasach IV – VIII śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zachowania.
- Śródroczne posiedzenie plenarne rady klasyfikacyjnej kończy się zatwierdzeniem w formie uchwały Rady Pedagogicznej wyników klasyfikacji śródrocznej uczniów.
- Rodzic (prawny opiekun), otrzymuje wykaz śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny zachowania.
§51
- Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia oceniono na ocenę dopuszczającą, która utrudni mu kontynuowanie nauki lub ocenę niedostateczną, która uniemożliwia dalszą naukę w klasie programowo wyższej, szkoła w miarę możliwości stwarza szansę uczniowi na uzupełnienie braków.
- Uczeń, o którym mowa w ust.1 w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) może:
- 1) uczestniczyć w indywidualnych zajęciach terapii pedagogicznej, w zależności od rodzaju deficytu,
- 2) zaliczyć partiami, po uzgodnieniu z nauczycielem prowadzącym zajęcia, materiał programowy,
- 3) indywidualnie konsultować się w sprawie pomocy w uzupełnieniu zaległości z nauczycielem.
§52
- Klasyfikację roczną przeprowadza się najpóźniej na 7 dni roboczych przed zakończeniem zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
- Klasyfikacja roczna w klasach I – III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zachowania oraz ustaleniu jednej rocznej opisowej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i opisowej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Klasyfikacja roczna począwszy od klasy IV polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia w danym roku szkolnym.
- Roczne plenarne klasyfikacyjne zebranie Rady Pedagogicznej kończy się zatwierdzeniem wyników rocznej klasyfikacji i promocji uczniów.
- Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na roczną klasyfikacyjną ocenę zachowania ucznia.
- Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
§53
Na 7 dni przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem plenarnym Rady Pedagogicznej nauczyciele prowadzący zajęcia edukacyjne w klasach IV – VIII oraz wychowawca klasy są zobowiązani wpisać oceny do dziennika lekcyjnego i poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
§54
- Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo wnieść prośbę o podwyższenie oceny rocznej klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej klasyfikacyjnej oceny zachowania (podstawą do roszczeń nie może być porównanie ocen między uczniami).
- Przyjmuje się następujący tryb uzyskiwania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
- 1) prośbę, o której mowa w ust.1 uczeń lub jego rodzic prawny opiekun składa do dyrektora szkoły podpisany wniosek najpóźniej na trzy dni przed rocznymi klasyfikacyjnym zebraniu plenarnym Rady Pedagogicznej.
- 2) prośba o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej może dotyczyć podwyższenia oceny tylko o jeden stopień,
- 3) dla ucznia, który ubiega się o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przeprowadza się sprawdzian wiadomości i umiejętności uwzględniający materiał
- 4) o terminie sprawdzianu dyrektor szkoły powiadamia ucznia i rodzica (prawnego opiekuna) na piśmie,
- 5) sprawdzian wiadomości i umiejętności odbywa się najpóźniej w dniu rocznego klasyfikacyjnego posiedzenia plenarnego Rady Pedagogicznej,
- 6) sprawdzian wiadomości i umiejętności obejmuje poziom wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanego przez nauczyciela programu przewidziany na ocenę, o którą ubiega się uczeń,
- 7) sprawdzian przygotowuje nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
- 8) sprawdzian ma formę pisemną, z wyjątkiem sprawdzianu z plastyki, muzyki, techniki, informatyki oraz wychowania fizycznego, z których sprawdzian ma formę ćwiczeń praktycznych,
- 9) sprawdzian wiadomości i umiejętności trwa 60 minut,
- 10) sprawdzian przeprowadza komisja powołana na piśmie przez dyrektora szkoły;
W skład komisji wchodzą:- • dyrektor szkoły lub nauczyciel wskazany przez dyrektora – jako przewodniczący komisji,
- • nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, z których prowadzony jest sprawdzian,
- • nauczyciel uczący tego samego lub pokrewnego przedmiotu, z którego uczeń pisze sprawdzian,
- 11) o wyniku sprawdzianu uczeń jest informowany w dniu sprawdzianu, po sprawdzeniu i ocenieniu przez komisję zadań,
- 12) w wyniku sprawdzianu ocena ucznia może zostać podwyższona lub utrzymana w stosunku do wcześniej przewidywanej przez nauczyciela,
- 13) aby podwyższyć ocenę uczeń musi uzyskać minimum 85% możliwych do uzyskania punktów,
- 14) z przeprowadzonego sprawdzianu sporządza się protokół zatwierdzający:
- • skład komisji,
- • termin sprawdzianu,
- • wynik sprawdzianu,
- • ocenę ustaloną przez komisję;
- 15) do protokołu załącza się arkusz sprawdzianu ucznia; protokół stanowi załącznik do arkusza rocznej klasyfikacji.
- Przyjmuje się następujący tryb uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
- 1) uczeń lub jego rodzic (prawny opiekun) składa do dyrektora szkoły pisemną prośbę o podwyższenie przewidzianej dla niego rocznej klasyfikacyjnej oceny zachowania,
- 2) prośba, o której mowa w pkt. 1 winna wpłynąć najpóźniej trzy dni przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem plenarnym Rady Pedagogicznej,
- 3) dyrektor szkoły powołuje na piśmie komisję do rozpatrzenia prośby ucznia lub rodzica (prawnego opiekuna) o podwyższenie rocznej klasyfikacji oceny zachowania, powiadamia o tym pisemnie ucznia lub rodzica (prawnego opiekuna),
- 4) w skład komisji, o której mowa w pkt. 3 wchodzą:
- • dyrektor,
- • wychowawca klasy,
- • nauczyciel uczący w danej klasie,
- • pedagog lub psycholog szkolny,
- • przedstawiciel organy prowadzącego (Prezes Zarządu lub przewodniczący Rady Fundacji);
- 5) komisja przeprowadza rozmowę z uczniem odnosząc się do szczegółowych kryteriów oceny zachowania i omawia opinię wystawioną uczniowi przez wychowawcę i pozostałych nauczycieli w poszczególnych kategoriach,
- 6) po rozmowie z uczniem komisja podejmuje decyzję w sprawie podwyższenia lub utrzymania przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia,
- 7) z posiedzenia komisja sporządza protokół, który zawiera:
- • skład komisji,
- • termin posiedzenia,
- • krótką, rzeczową informację z rozmowy z uczniem,
- • decyzję komisji z określeniem formy jej podjęcia,
- • ostateczną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania uczniów;
- Protokół stanowi załącznik do arkusza klasyfikacji rocznej.
§55
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
- Uczeń, o którym mowa w ust. 1 może zdawać egzamin klasyfikacyjny
- Do egzaminu klasyfikacyjnego przystępuje uczeń, który nie mógł być klasyfikowany z powodu:
- 1) nieobecności usprawiedliwionej (powyżej 50% liczby obowiązkowych zajęć edukacyjnych),
- 2) nieobecności nieusprawiedliwionej (powyżej 50% liczby obowiązkowych zajęć edukacyjnych),
- 3) realizacji indywidualnego toku lub programu nauczania.
- 4) spełniania obowiązku szkolnego poza szkołą.
- Uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie), o których mowa w ust. 3 pkt. 1 – 4 na tydzień przed śródrocznym (rocznym) klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym Rady Pedagogicznej są informowani na piśmie o nieklasyfikowaniu ucznia i możliwości zdawania egzaminu klasyfikacyjnego
- Uczeń, o którym mowa w ust. 2 pkt. 3 przystępuje do egzaminu klasyfikującego za zgodą rady pedagogicznej.
- Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia, są zobowiązani w ciągu 7 dni, jednak nie później niż w dniu śródrocznego ( rocznego) zebrania plenarnego rady Pedagogicznej poinformować na piśmie dyrektora szkoły o podjętej decyzji w sprawie przystąpienia ucznia do egzaminu kwalifikacyjnego.
- Nauczyciele zajęć edukacyjnych określają treści programowe, które uczeń musi opanować do egzaminu klasyfikacyjnego.
- Dyrektor szkoły ustala z rodzicami( prawnymi opiekunami)ucznia termin i ustala zakres egzaminu klasyfikującego. Ze względu na liczbę zajęć edukacyjnych objętych egzaminem klasyfikującym -egzamin może być prowadzony etapowo
- Roczny egzamin klasyfikacyjny z jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych nie może odbyć się później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych
- Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w terminie określonym w punkcie 12, przystępuje do egzaminu klasyfikacyjnego w dodatkowym terminie, ustalonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do 31 sierpnia danego roku szkolnego.
- Uczeń, który przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 12 i 13 i nie zdał egzaminu klasyfikacyjnego, otrzymuje niedostateczną ocenę roczną klasyfikacyjną z danego zajęcia edukacyjnego (danych zajęć edukacyjnych).
- Uczeń, o którym mowa w ust. 14 nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust. 16.
- Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna niedostateczna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, o którym mowa w § 58
- Uczeń, który nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego do 31 sierpnia danego roku szkolnego jest nieklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych i powtarza klasę.
- Uzyskana w wyniku egzaminu poprawkowego roczna ocena klasyfikacyjna jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 60 ust. 1 pkt. 1.
§ 56
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, techniki i wychowania fizycznego, z których egzamin ma formę zadań praktycznych.
- Każda część egzaminu klasyfikacyjnego trwa 45 minut i jest rozdzielona, co najmniej 20 minutową przerwą.
- Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w § 31, pkt. 3 przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
- Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- 1) imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 3,
- 2) termin egzaminu klasyfikacyjnego,
- 3) zadania egzaminacyjne,
- 4) wynik egzaminu oraz uzyskane oceny.
- Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, który spełnia obowiązek szkolny poza szkołą nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne. Uczniowi nie ustala się oceny z zachowania.
- Termin egzaminu klasyfikacyjnego dla ucznia, o którym mowa w ust. 5 uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
- Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem ust. 1.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia obowiązku szkolnego poza szkołą.
- W skład komisji wchodzą:
- 1) dyrektor szkoły lub nauczyciel wskazany – jako przewodniczący komisji,
- 2) nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
- Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami), liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
- Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- 1) skład komisji,
- 2) termin egzaminu klasyfikacyjnego,
- 3) zadania egzaminacyjne,
- 4) wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Uzyskana przez ucznia w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 33 i § 36 ust. 1.
- Ustalona przez komisję w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, o którym mowa w § 58 ust. 1 i 2.
Promocja uczniów
§ 57
- Uczeń klasy I – III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, z zastrzeżeniem ust. 2.
- 1) Wszyscy uczniowie edukacji wczesnoszkolnej klas I – III na zakończenie roku szkolnego bez względu na poziom kompetencji określonych w ocenie opisowej otrzymują książkowy upominek, doceniający ich pracę podczas roku szkolnego.
- 2) Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (opiekunów prawnych) oraz po uzyskaniu opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, Rada Pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
- W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I – III szkoły podstawowej na wniosek wychowawcy klasy lub innego nauczyciela po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
- Począwszy od klasy IV, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 34 ust. 8 i 9 i § 34 ust. 1 i 2.
- Począwszy od klasy IV uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen, co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
- Począwszy od klasy IV, uczeń, który spełnia przyjęte przez szkołę wymogi:
- 1) w wyniku rocznej klasyfikacji otrzymał średnią ocen z obowiązujących zajęć edukacyjnych, co najmniej 4,50 otrzymuje nagrodę książkową,
- 2) w wyniku rocznej klasyfikacji otrzymał średnią ocen z obowiązujących zajęć edukacyjnych, co najmniej 4,75 oraz w wyniku rocznej klasyfikacji otrzymał ocenę wzorową lub bardzo dobrą z zachowania, otrzymuje:
- • świadectwo z wyróżnieniem,
- • nagrodę książkową;
- Uczeń, który nie spełnił warunków w ust. 3 nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem § 58 ust. 1 i 2.
§ 58
- Począwszy od klasy IV, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin poprawkowy.
- W uzasadnionych przypadkach (względy losowe lub zdrowotne) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych na wniosek rodzica.
- Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki techniki i wychowania fizycznego, z których egzamin ma formę ćwiczeń praktycznych.
- Każda część egzaminu trwa 45 min i jest rozdzielona, co najmniej 20 minutową przerwą.
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły i przypada on w ostatnim tygodniu ferii letnich.
- Nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne przygotowuje dla ucznia pisemną informację o zakresie materiału, który będzie przedmiotem egzaminu poprawkowego.
- O decyzji rady pedagogicznej, dotyczącym wyznaczonego terminu poprawkowego dyrektor szkoły informuje ucznia i rodzica na piśmie, który potwierdza zapoznanie się z informacją podpisem
- Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
W skład komisji wchodzą:- 1) dyrektor szkoły, jako przewodniczący komisji
- 2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne -jako egzaminujący,
- 3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne, jako członek komisji.
- Nauczyciel, o którym mowa ust.8 pkt.2,może być zwolniony z udziału w komisji na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach (usprawiedliwiona absencja nauczyciela). W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje, jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
- O wyniku egzaminu poprawkowego uczeń jest informowany w dniu egzaminu, po sprawdzeniu i ocenie jego części.
- Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- 1) skład komisji,
- 2) termin egzaminu poprawkowego,
- 3) pytania (zadania) egzaminacyjne,
- 4) wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną przez ucznia ocenę.
- Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września danego roku
- Uczeń, o którym mowa w ust. 14 do czasu przystąpienia do egzaminu poprawkowego w drugim terminie uczęszcza do klasy, z której nie otrzymał promocji.
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust.18.
- Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego, promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są zgodne ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
- Uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych uzyskana w wyniku egzaminu poprawkowego została ustalona niezgodnie z trybem ustalania tej oceny. Termin zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego.
§ 59
- Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli:
- 1) w wyniku klasyfikacji, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny wyższe od oceny niedostatecznej.
- 2) przystąpił do egzaminu ósmoklasisty
- Uczeń kończy szkołę podstawową, z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, której mowa w ust. 1, uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen, co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
Postępowanie w przypadku zgłoszenia zastrzeżeń odnoszących się do trybu ustalania rocznej klasyfikacyjnej oceny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych i rocznej oceny z zachowania.
§ 60
- Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeśli uznają, że:
- 1) roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych,
- 2) roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania,
- 3) roczna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych zajęć edukacyjnych z egzaminu poprawkowego, została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi obowiązującego w szkole trybu ustalania danej oceny.
- Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1.1 i 1.2 uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) zgłaszają na piśmie do dyrektora szkoły, w terminie 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
- Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1.3 uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) zgłaszają na piśmie do dyrektora szkoły, w terminie 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego.
- Dyrektor szkoły ma 7 dni licząc od dnia złożenia przez ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) wniosku na rozpatrzenie zastrzeżenia.
- W przypadku stwierdzenia przez dyrektora szkoły, że:
- 1) roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych,
- 2) roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania,
- 3) roczna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych zajęć edukacyjnych z egzaminu poprawkowego, została ustalona uczniowi zgodnie z obowiązującym w szkole trybem ustalania danej oceny, dyrektor szkoły informuje o tym ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) na piśmie, wysyłając informację listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, lub dostarczając pismo osobiście.
- W przypadku stwierdzenia przez dyrektora szkoły, że roczne oceny klasyfikacyjne, o których mowa w ust. 5. zostały ustalone niezgodnie z obowiązującym w szkole trybem ustalania danej oceny, dyrektor szkoły informuje o tym ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) na piśmie (wysyłając informację listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, lub dostarczając pismo osobiście) jednocześnie podając termin i tryb ustalania nowej rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych czy rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.
§ 61
- W szkole obowiązuje następujący tryb przekazania uczniowi nowej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć obowiązkowych:
- 1) Dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia z danego zajęcia edukacyjnego.
- 2) w skład komisji wchodzą:
- • Dyrektor szkoły – przewodniczący komisji;
- • Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
- • Nauczyciel z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;
- 3) sprawdzian odbywa się w ostatnim tygodniu ferii letnich;
- 4) sprawdzian składa się z części pisemnej i ustnej, których zakres obejmuje materiał z całego roku szkolnego;
- 5) każda część sprawdzianu trwa 45 minut i jest rozdzielona przynajmniej 20 minutową przerwą,
- 6) o wyniku sprawdzianu uczeń jest informowany w dniu sprawdzianu, po sprawdzeniu i ocenie jego dwóch części,
- Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od oceny ustalonej przed sprawdzianem.
- Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna z wyjątkiem rocznej oceny klasyfikacyjnej, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, w którym mowa w § 34, ust. 1 i 2.
- Z prac komisji, o której mowa sporządza się protokół zawierający:
- 1) skład komisji;
- 2) termin sprawdzianu;
- 3) pytania (zadania) egzaminacyjne;
- 4) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
- Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
- Nauczyciel, o którym mowa w ust. 1, pkt. 2 lit B może być zwolniony z udziału prac komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach (usprawiedliwiona absencja nauczyciela). W tym przypadku Dyrektor powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne. Powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z Dyrektorem tej szkoły.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do innego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora szkoły, jednak nie później niż w pierwszym tygodniu nowego roku szkolnego.
- Przepisy ust. 1 – 7 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanych w wyniku egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
§ 62
- W przypadku stwierdzenia przez Dyrektora szkoły, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z obowiązującym w szkole trybem ustalania tejże oceny, przyjmuje się następujący tryb postępowania ponownego ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
- 1) Dyrektor szkoły powołuje komisję, w skład, której wchodzą:
- • Dyrektor szkoły – jako przewodniczący komisji;
- • Wychowawca klasy;
- • wskazany przez Dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie;
- • psycholog lub pedagog szkoły;
- • fakultatywnie – przedstawiciel rady rodziców/ „trójki klasowej”
- • przedstawiciel organu prowadzącego (Prezes Zarządu lub Przewodniczący Rady Fundacji)
- 2) Komisja, o której mowa w ust. 1 pkt. 1 lit. A – F ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania po analizie zgodności zachowań ucznia z kryteriami określonymi w WSO, w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
- 1) Dyrektor szkoły powołuje komisję, w skład, której wchodzą:
- Z pracy komisji sporządza się protokół zawierający:
- 1) skład komisji;
- 2) termin posiedzenia komisji;
- 3) wynik głosowania;
- 4) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
- Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
VII. PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIÓW
§ 63
Zasady przyjmowania uczniów do szkoły
- Warunkiem przyjęcia ucznia do szkoły jest pełna akceptacja przez jego rodziców specyfiki szkoły związanej z pielęgnowaniem tożsamości i wartości historii, języka oraz kultury żydowskiej, koncepcji pedagogicznej i organizacyjnej szkoły, niniejszego Statutu oraz wewnętrznych przepisów.
- Przyjęcie dziecka do szkoły następuje na podstawie cywilno-prawnej umowy o naukę zawieranej pomiędzy rodzicami dziecka, a osobą prowadzącą.
- Uczniem może być każde dziecko, które pomyślnie przejdzie procedurę kwalifikacyjną.
- Decyzję o przyjęciu dziecka do Szkoły podejmują władze szkoły po zakończeniu procedury kwalifikacyjnej.
- Przyjęcie ucznia do szkoły odbywa się według następującej procedury:
- 1) złożenie podania o przyjęcie dziecka do Szkoły lub ustne, e-mailowe zgłoszenie takiej chęci,
- 2) wstępna rozmowa dyrektora szkoły z rodzicami,
- 3) spotkanie rodziców i dziecka z pedagogiem/psychologiem, podczas którego zostanie zdiagnozowana dojrzałość szkolna kandydata na ucznia. Uczeń do klas starszych może być przyjęty na podstawie ostatniego świadectwa, lecz koniecznym warunkiem jest podjęcie zobowiązania do uzupełnienia ewentualnych zaległości,
- 4) decyzja władz szkoły o przyjęciu dziecka w poczet uczniów,
- 5) wpłata wpisowego oraz podpisanie przez rodziców umowy o kształcenie, która jest równoznaczna ze zobowiązaniem się do przestrzegania zasad i przepisów regulujących życie szkoły,
- 6) dostarczenie do sekretariatu szkoły w wyznaczonym terminie dokumentów dziecka, w szczególności (jeśli chodzi o przyjęcie do klasy I):
- • opinii nauczyciela przedszkola o funkcjonowaniu dziecka w placówce (w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole) ze szczególnym określeniem rozwoju w sferze poznawczej i społeczno-emocjonalnej oraz informacji o wydanych orzeczeniach lub opiniach poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym specjalistycznej;
- • orzeczeń i opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym specjalistycznej (w przypadku, gdy taka opinia została wydana);
- • obligatoryjnie dokumenty potwierdzające dane zawarte w podaniu o przyjęcie dziecka do szkoły: imię, nazwisko, datę urodzenia oraz numer PESEL dziecka, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.
- Przy naborze uczniów do szkoły decyduje kolejność zgłoszeń.
- Uczniowie mogą być przyjmowani do szkoły także w ciągu roku szkolnego (w miarę wolnych miejsc), nie później jednak niż do połowy II semestru roku szkolnego.
Prawa uczniów
§ 64
- Podstawowym prawem ucznia jest prawo do nauki na warunkach poszanowania godności osobistej, życzliwości i akceptacji.
- Uczeń ma prawo do:
- 1) dobrze zorganizowanego procesu wychowania, nauczania i opieki w bezpiecznych i higienicznych warunkach do nauki,
- 2) zrzeszania się w organizacjach działających w szkole,
- 3) rozwijania zainteresowań i talentów,
- 4) otrzymywania pomocy w przypadku trudności,
- 5) wybierania rad klasowych oraz wpływania na życie swojej szkoły przez działalność w samorządzie uczniowskim,
- 6) wyrażania swoich myśli i poglądów w sposób kulturalny i z szacunkiem wobec innych,
- 7) korzystania z innych praw, w szczególności zapisanych w Konwencji o Prawach Dziecka, z uwzględnieniem odpowiednich przepisów prawa polskiego i niniejszego Statutu,
- 8) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny postępów w nauce, zgodnej z wewnątrzszkolnym systemem oceniania.
Obowiązki uczniów
§ 65
- Uczeń ma obowiązek przestrzegać postanowień zawartych w Statucie szkoły i innych aktów wewnętrznych szkoły, a także:
- 1) okazywania szacunku wszystkim pracownikom szkoły, a także godnego zachowania się poza nią,
- 2) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do koleżanek i kolegów,
- 3) dbania o kulturę słowa.
- Za nieprzestrzeganie postanowień statutu szkoły, naruszanie przepisów prawa w tym zasad bezpieczeństwa udokumentowane faktami uczeń może być ukarany :
- 1) zakazem udziału w wycieczce klasowej lub wyjściu klasowym poza szkołę. Uczeń, którego zakaz dotyczy, jest zobowiązany do uczestnictwa w zajęciach szkolnych z klasą wskazaną przez wychowawcę.
- 2) pisemnym upomnieniem wychowawcy klasy,
- 3) upomnieniem dyrektora szkoły udzielonym:
- a) indywidualnie,
- b) w obecności wychowawcy klasy i/lub pedagoga/psychologa szkolnego,
- 4) zawieszeniem w prawach ucznia na czas określony,
- 5) w ostateczności skreśleniem z listy uczniów.
- W przypadku kar wymienionych w:
- 1) ust. 2 pkt 1-4 uczeń lub jego rodzice oraz przewodniczący rady klasowej za pośrednictwem wychowawcy klasy mają prawo wnieść odwołanie do dyrektora szkoły, jeżeli ich zdaniem, zastosowana kara jest niesprawiedliwa w terminie do 3 dni od ustanowienia kary;
- 2) ust. 2 pkt 5 następuje w drodze rozwiązania umowy o kształcenie.
- Decyzję o utrzymaniu kary lub jej uchyleniu podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii wychowawcy klasy, zespołu doradczego – w terminie do 3 dni od daty odwołania.
- Uczniowie mają obowiązek szanować sprzęt szkolny oraz wyposażenie klas i innych pomieszczeń. Za wyrządzoną szkodę odpowiadają rodzice ucznia.
§ 66
- Decyzja o skreśleniu dziecka z listy uczniów i powiadomienie o tym fakcie dyrektora publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, następuje w drodze rozwiązania umowy o kształcenie.
- Umowa o kształcenie może być rozwiązana w przypadku:
- 1) porozumienia stron lub z jednomiesięcznym okresem wypowiedzenia. Wypowiedzenie umowy o naukę przez rodziców ucznia może nastąpić w każdym czasie roku szkolnego, z zachowaniem okresu wypowiedzenia, przy czym okres wypowiedzenia kończy się w ostatnim dniu miesiąca.
- 2) gdy rodzice nie uiszczą należnego czesnego w ciągu miesiąca od daty obowiązującej wpłaty i nie złożą u osoby prowadzącej wniosku o zmianę trybu płatności,
- 3) naruszenia przez uczniów lub ich rodziców postanowień Statutu i innych aktów wewnętrznych szkoły,
- 4) propagowania przez ucznia lub/i jego rodziców sprzecznych z tożsamością szkoły poglądów, a w szczególności nietolerancji i braku poszanowania dla mniejszości narodowych,
- 5) posiadania przez ucznia, dystrybucji lub używania środków odurzających lub innych specyfików szkodliwych dla zdrowia,
- 6) kiedy rodzice narażają na szwank dobre imię szkoły, osoby prowadzącej, kadry pedagogicznej, kadry kierowniczej lub na zewnątrz podważają kompetencje i autorytet grona pedagogicznego,
- 7) jeśli dziecko zagraża bezpieczeństwu innych lub w sposób rażący narusza regulamin szkoły, umowa może być rozwiązana przez osobę prowadzącą bez zachowania okresu wypowiedzenia.
- Od decyzji dyrektora szkoły, o której mowa w ust. 1 przysługuje odwołanie do Dolnośląskiego Kuratora Oświaty w terminie 14 dni od jej doręczenia.
Nagrody i wyróżnienia
§ 67
- Znaczące osiągnięcia w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych oraz pracę na rzecz szkoły przyznaje się nagrody i wyróżnienia.
- Znaczące osiągnięcia w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych odnotowuje się na świadectwie szkolnym zgodnie z właściwym rozporządzeniem.
- Tryb składania zastrzeżeń do przyznanej nagrody stosuje się odpowiednio jak w przypadku kar.
Kary
§ 68
- Uczniowie naruszający postanowienia Statutu szkoły oraz Regulamin szkoły, mogą zostać ukarani, zgodnie z obowiązującymi w szkole uregulowaniami w tym zakresie.
- Szkoła informuje rodziców ucznia o zastosowanej wobec niego karze.
- Od nałożonej kary rodzice ucznia mają prawo w formie pisemnej odwołać się do dyrektora szkoły.
- Dyrektor szkoły, w porozumieniu z pedagogiem szkolnym, a w szczególnych przypadkach z powołanymi przez siebie przedstawicielami rady pedagogicznej, rozpatruje odwołanie i postanawia:
- 1) oddalić odwołanie podając pisemne uzasadnienie,
- 2) zawiesić warunkowo wykonanie kary,
- 3) odwołać karę.
VII. UZYSKIWANIE ŚRODKÓW NA DZIAŁALNOŚĆ SZKOŁY
§ 69
- Działalność szkoły finansowana jest z:
- 1) opłat za naukę (wpisowego i czesnego),
- 2) darowizn, dotacji itp. przekazywanych Szkole przez osoby fizyczne lub osoby prawne.
- Wysokość opłat za naukę (czesne) wpłacanych miesięcznie ustala osoba prowadząca.
- Wysokość opłat za naukę (czesne) może ulec zmianie w zależności od kosztów prowadzenia szkoły. Decyzję w tym zakresie podejmuje osoba prowadząca powiadamiając o tym rodziców uczniów z zachowaniem jednomiesięcznego okresu wypowiedzenia warunków umowy.
VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 70
- Szkoła Podstawowa Dialogu Kultur Etz Chaim może posiadać własne logo.
- Szkoła używa pieczęci wg norm ustalonych odrębnymi przepisami.
§ 71
- Nadanie Statutu szkoły, wprowadzanie w nim zmian i uzupełnianie go, a także decyzja o likwidacji szkoły należą do kompetencji osoby prowadzącej.
- O decyzji dotyczącej likwidacji szkoły osoba prowadząca zobowiązana jest zawiadomić rodziców uczniów, Kuratora Oświaty, organ prowadzący ewidencję szkół i placówek niepublicznych oraz gminę na której terenie znajduje się szkoła – najpóźniej na 6 miesięcy przed likwidacją, która może mieć miejsce wyłącznie z końcem roku szkolnego.
- Szkoła może prowadzić działalność w oparciu o niepełną strukturę klas szkolnych.
- Wszelkie zmiany w statucie należy zgłosić organowi prowadzącemu ewidencję szkół i placówek niepublicznych w terminie 14 dni od ich dokonania.
§ 72
Sprawy nieuregulowane niniejszym Statutem są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
§ 73
- Niniejszy Statut może zostać zmieniony na wniosek Organu Prowadzącego lub Dyrektora Szkoły przez Radę Pedagogiczną w drodze uchwały.
- Zmiany Statutu podlegają zgłoszeniu do organu ewidencyjnego w terminie 14 dni od dokonywania zmian.
Niniejszy Statut obowiązuje od 01.09.2024 r.